16.01.2026, 22:38 | czytano: 4720

Sebastian Śmietana: Opowiem Wam jak ginie moralność

Karolina Panz (z lewej) i Stanisława Trebunia-Staszel podczas promocji książki. Zdj. Józef Figura
"Opowiem Wam jak ginie moralność. Tak obojętnie, ginie moralność w Nas" - pisze Sebastian Śmietan. Nasz kolega opracowujący dział "Cześć i chwała bohaterom", tym razem odnosi się do publikacji i spotkań autorskich z dr Karoliną Panz. Jedno odbyło się kilka tygodni temu w Nowym Targu, drugie dziś w Zakopanem.
Opowiem Wam jak ginie moralność,
A zdarzyło się to 12 grudnia, w chłodny zimowy wieczór w nowotarskim Ratuszu... Spotkanie autorskie z dr Karoliną Panz przyciągnęło niemałą rzeszę ludzi. "Chciałabym opowiedzieć jak zginęło miasto..." , to kolejna praca Pani doktor, tym razem poświęcona zagładzie żydowskich mieszkańców Nowego Targu.

Pani Karolina Panz próbowała przybliżyć nam dramatyczne historie konkretnych ludzi z którymi miała przyjemność rozmawiać nie tylko w Polsce, ale również w Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Ta część spotkania, muszę przyznać była bardzo interesująca. Gorzej wypadła próba nakreślenia przez Panią doktor tła tamtych wydarzeń, dotyczących pogromów społeczności żydowskiej, oraz postawienia przez nią zasadniczego pytania, gdzie byli sąsiedzi (rzecz jasna Polacy), którzy do tego dopuścili...

Jak stwierdza Pani dr Stanisława Trebunia-Staszel, prowadząca spotkanie: - Nowy Targ jest miastem, w którym nigdy nie doszło do pogromu. Ani w 1898 roku, kiedy trwały one w niemal całej zachodniej Galicji, ani w latach 1918-19 roku, gdzie u progu niepodległości są pogromy w całej Polsce, także w pobliskiej Jabłonce.
Niestety były momenty, gdy po śmierci Piłsudskiego wraz z rosnącą falą antysemityzmu, pojawił się on także w małej społeczności Nowego Targu. (...) Z jednej strony Nowy Targ jest miastem bez pogromów, ale także miastem, gdzie żaden miejscowy Żyd nie dotrwał końca wojny. Co do tego doprowadziło, że w mieście, gdzie są dobre relacje społeczne, coś złego się dzieje? (...).

Znieruchomiałem słysząc formułowane tezy z ust ludzi wykształconych, które uderzyły mnie jak grom. Problem polegał na tym, że nie był on z jasnego nieba.

Od tego spotkania minął już ponad miesiąc. Dzisiaj kolejne spotkanie Pani dr Karoliny Panz na zaproszenie Muzeum Tatrzańskiego w Muzeum Palace. Nikt nie prostuje tych słów, nikt nie reaguje, nikt nie wyraża oburzenia - zdumiewające. Jak mawiał Mark Twain "prawda jest dziwniejsza od fikcji, a to dlatego, że fikcja musi być prawdopodobna. Prawda - nie.

"Omawiane zagadnienie jest tematem rzeką, więc pozwolę sobie wyłącznie na uogólnienia przytaczając fragmenty opracowań doktorów historii polskiego i żydowskiego pochodzenia.
Początek stosunków polsko-żydowskich datowany jest na wiek IX i X. "to bowiem równocześnie czas, gdy do ziem naszych przodków - jak zresztą do ziem całej Słowiańszczyzny - docierali przede wszystkim żydowscy handlarze niewolników. Skuteczna walka z żydowskim handlem niewolnikami zbiegła się w czasie z powstaniem Państwa Polskiego.(...) Żydom trudno pogodzić się z faktem, że pierwsi ich przodkowie pojawili się w Polsce nie jako mądrzy uczeni, ale jako łowcy i handlarze słowiańskich niewolników... (...)
Europejska przestrzeń życiowa dla Żydów w XIV wieku dramatycznie się skurczyła i jedynym kierunkiem, w którym mogli uciekać przed prześladowaniami, była Polska.(...) Żydzi osiedlali się masowo na gościnnej polskiej ziemi. (...) Prześladowania Żydów w niemal wszystkich krajach Europy spowodowały, że rozpoczęta w XIV wieku migracja Żydów do Polski trwała w następnych stuleciach. (...) Wzrost liczby imigrantów żydowskich w Polsce w wiekach XV i XVI wiązać należy nieodmiennie również z prześladowaniami w Europie Zachodniej (...). Kolejne fale ucieczek ludności żydowskiej do Polski spowodowały, że na początku XVII wieku mieszkało w granicach Rzeczypospolitej szacunkowo osiemdziesiąt- sto tysięcy Żydów (...). Na mocy królewskich przywilejów Żydzi osiedlający się w polskich miastach w XIV wieku zakładali kahały, czyli żydowskie jednostki terytorialne, którym przysługiwało prawo do zbudowania bożnicy, cmentarza i zorganizowania własnej administracji z sądami cywilnymi włącznie. (...)"
dr historii Ewa Kurek w książce "Porozmawiajmy o Żydach..."

Odnosząc się do szeroko rozumianego patriotyzmu i obowiązku wobec ojczyzny, walk o niepodległość Polski czytamy dalej: "Nie bronili Polski. Do kategorii żydowskiego zainteresowania wojnami zaliczyć można jedynie ich "obsługę" poprzez sprzedaż żywności żołnierzom. (...) Do czasu rozbiorów Żydzi żyli w cieniu tronu Rzeczpospolitej, poza głównym nurtem wydarzeń społeczno-politycznych i wojskowych. Pierwszy rozbiór Polski z 1772 roku Żydzi (...) przyjęli w osobliwy sposób. (...) to co dla Polaków było absolutną tragedią, końcem wszystkiego, dla Żydów nie miało specjalnego znaczenia.
Oczywiście zdarzały się inne postawy, ale nie jako reguła, a raczej wyjątek od niej. W okresie zaborów 1795-1918 Żydzi polscy asymilowali się do kultur i państwowości państw zaborczych. Przychodziło im to łatwo, bo - jak pokazały lata zaborów - dziewięćdziesiąt osiem procent Żydów polskich nigdy nie identyfikowało się z państwem polskim - do walki o wolność Polski stanęło zaledwie dwa procent spośród nich. (...) Przez niemal cały XIX wiek Polacy nie tracili wiary, że uda im się obudzić masy Żydów polskich do wspólnej walki o wolną Polskę - ale to była utopia. Żydzi nie chcieli walczyć - interesowały ich pieniądze. Los polski to coś, co w ogóle ich nie obchodziło. (...) Dla dziesiątków pokoleń Żydów Polska była li tylko miejscem postoju, tymczasowego życia, osadnictwa. W żadnym wypadku nie była ojczyzną, w obronie której przelewa się krew. (...) Mimo tak licznych dobrodziejstw doznawanych przez wieki ze strony Polaków, władza zaborczych monarchów była dla Żydów władzą równie prawowitą, jak władza polskich królów. Witali więc tę wrogą Polakom władzę z honorami, modlili się za nią i podporządkowywali się jej, bez najmniejszych oporów."
dr historii Ewa Kurek w książce "Porozmawiajmy o Żydach..."

Dochodzimy do wieku XX. Stosunki polsko-żydowskie są w zasadzie niezmienne. Jak wspomina Pani dr Stanisława Trebunia Staszel, w latach 1918-1919 u progu niepodległości napotykamy na pogromy Żydów w całej Polsce. Bardzo żałuję, że temat ten nie został rozwinięty przez Panią doktor. Czy wiecie Państwo co wydarzyło się w tym okresie?

"Obradująca w Warszawie 21 i 22 października 1918 Konferencja Syjonistyczna w uchwale "W sprawie polityki krajowej" zdecydowała, że wystąpi wobec Polaków z żądaniem przyznania Żydom w odradzającym się Państwie Polskim konstytucyjnie zagwarantowanej autonomii narodowej. (...)" Koło poselskie Żydów polskich, na czele którego stanął poseł Izaak Grünbaum z partii Tymczasowa Żydowska Rada Narodowa, przedstawiło żądanie autonomii w Sejmie RP w maju 1919 (...). Precyzował: "Ziemie Rzeczpospolitej, zamieszkałe w przeważającej większości przez narodowości niepolskie, stanowić będą autonomiczne prowincje, które otrzymają osobne przedstawicielstwo ustawodawcze."

Kiedy Pani dr Karolina Panz wspomina o Żydach zamkniętych w gettach zapomina o jednej ważnej rzeczy... Żydzi walczyli o to prawo do utworzenia tych gett. Polska nie mogła się na to zgodzić. Co oznajmił żydom jeden z polskich posłów Mieczysław Niedziałkowski z PPS?

"Stanowczo, zupełnie kategorycznie i również z całym spokojem i z zupełnie czystym sumieniem odrzucamy wszystkie te koncepcje, które chciałyby z Państwa Polskiego uczynić wspólną własność Polaków i Żydów. (...) Jesteśmy gotowi przyznać wszelkie prawa dla rozwoju kulturalnego i politycznego poszczególnych odłamów mniejszości narodowościowych, rozsianych po całym Państwie Polskim, ale zachować musimy zasadę ogólną, iż Państwo Polskie jest państwem polskim."

A co na to poseł ksiądz Kazimierz Lutosławski...?
...Żydowskie żądania autonomii "sprowadzałyby do roli pariasów w tym kraju nie kogo innego tylko ludność polską."

Teraz szanowni Państwo wiecie, jakie to pogromy wybuchły w całej Polsce w tym okresie i czym były spowodowane... Szkoda tylko, że nie mieliśmy się okazji dowiedzieć o tym na spotkaniu autorskim Pani doktor Karoliny Panz.

"(...) dla Polaków wolność Polski była celem absolutnie nadrzędnym - dla Żydów, nazwanych na początku XX wieku Żydokomuną, wolna Polska była przeszkodą dla realizacji ich wizji "wolności", możliwej do zrealizowania jedynie na trupie Polski."
dr historii Ewa Kurek w książce "Porozmawiajmy o Żydach..."

Pani dr Stanisława Trebunia Staszel wspomina, że po śmierci Józefa Piłsudskiego rośnie fala antysemityzmu. Wciąż nie wiemy dokładnie co ten antysemityzm oznacza, jaka jest jego skala i w jaki sposób uwidacznia się w kraju i co jest jego przyczyną.

"Odzyskując niepodległość i widząc postawę Żydów, Polacy nareszcie to zrozumieli. A zrozumieli, bo zobaczyli na własne oczy, do czego zmierza żydowska "wolność"" że to albo żydowska autonomia i utrata części polski, albo komunizm i likwidacja całego państwa. I dopiero zrozumiawszy to zaczęli postrzegać Żydów inaczej, niż wcześniej. Od tego momentu zaczęła narastać niechęć do Żydów, jako uciążliwych lokatorów, niewdzięcznych, a nawet wrogo nastawionych "gości", których wpływy dla własnego dobra Polska powinna ograniczyć, między innymi poprzez odebranie Żydom nadrzędnej w stosunku do Polaków pozycji ekonomicznej. (...) Ten polski bunt wobec Żydów - niechętnych nam wiecznych cudzoziemców, ci ostatni nazwali polskim antysemityzmem, który ponoć wysysamy z mlekiem matki. Fakty były inne :" po prostu maski spadły i Polacy zobaczyli Żydów takimi, jakimi byli w rzeczywistości - i to cała prawda o "polskim antysemityzmie".
dr historii Ewa Kurek w książce "Porozmawiajmy o Żydach..."
Na pytanie Pani dr Karoliny Panz, gdzie byli Polacy, którzy dopuścili do wymordowania nowotarskich żydów, można byłoby odpowiedzieć pytaniem na pytanie. Natomiast jest to temat rzeka, który dopiero dzisiaj, gdy praktycznie nie ma już wśród nas świadków tamtych wydarzeń zaczyna budzić kontrowersje. Gdy pytamy gdzie byli Polacy, którzy dopuścili do wymordowania Żydów, należy pamiętać, że II wojna światowa wybuchła 1 września 1939 roku. Niby to takie oczywiste, ale zapominamy przy tym o jeszcze jednej bardzo ważnej dacie. Należy pamiętać, że ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej przypadało na rok 1942. To właśnie w tym roku, 20 stycznia w Wannsee odbyło się spotkanie wysokich rangą niemieckich urzędników, którzy ostatecznie sformalizowali mechanizmy likwidacji Żydów w Europie. Co działo się w pierwszym okresie wojny...? Czy ktoś z Państwa pamięta jak brzmiał rozkaz Adolfa Hitlera wydany swoim wojskom 22 sierpnia 1939 roku?

"Zniszczenie Polski jest naszym pierwszym zadaniem. Celem musi być nie dotarcie do jakiejś oznaczonej linii, lecz zniszczenie żywej siły. [...] Bądźcie bezlitośni. Bądźcie brutalni. [...] Prawo jest po stronie silniejszego. Trzeba postępować z maksymalną surowością [...] wojna musi być wojną wyniszczenia. [...] Obecnie tylko na wschodzie umieściłem oddziały SS Totenkopf, dając im rozkaz nieugiętego i bezlitosnego zabijania kobiet i dzieci polskiego pochodzenia i polskiej mowy, bo tylko tą drogą zdobyć możemy potrzebną nam przestrzeń życiową"
Adolf Hitler

Jak myślicie, gdzie była wtedy większość Żydów polskiego pochodzenia? Podpowiem Wam - elita żydowska zawarła chęć współpracy z Niemcami i tworzyła dla siebie w naszym okupowanym kraju getta - autonomię, o którą tak wcześniej walczyła. Mieli nadzieję, że nowy okupant będzie dla nich lepszy i dotrzyma obietnicy. Większości Żydów nie interesowało to co dzieje się z Polakami. Likwidacja polskich elit wraz ze społeczeństwem polskim, które przeciwstawiało się swemu wrogowi była dla nich w większości bez znaczenia. Intelligenzaktion, obozy koncentracyjne dla Polaków, wywózki na roboty przymusowe do Niemiec...gdzie byli wtedy Żydzi?

Szanowni Państwo, czy możecie sobie wyobrazić, że przed 1942 rokiem to często Polacy zakładali opaski z gwiazdą Dawida, by nie być rozpoznanym na ulicy i przypadkiem nie ponieść tam śmierci? Wydaje się to irracjonalne?

A jednak, świadczą o tym nie tylko opracowania historyków, ale przede wszystkim zapiski kronikarzy żydowskiego pochodzenia z gett. Wiecie jaką rolę odgrywała Rada Żydowska z Żydowską Służbą Porządkową i co sądzili na ich temat Żydzi z gett?

Ciekawe opracowanie wydał na ten temat doktor Jerzy Robert Nowak w książce zatytułowanej "Żydzi przeciw Żydom." Może kilka z nich?

"To policja żydowska była najokrutniejsza wobec skazanych."
Chaim Kaplan

"Zaszczyt mordowania swojego narodu przypadł w udziale całkowicie Służbie Porządkowej"
Ludwik Hirszfeld

Policja żydowska "była dużo gorszym wrogiem " dla Żydów niż gestapo.
Jacob Bierman

"Policja żydowska miała bardzo złą opinię jeszcze przed wysiedleniem. W przeciwieństwie do policji polskiej, która nie brała udziału w łapankach do obozu pracy, policja żydowska parała się tą ohydną robotą."
Emanuel Ringelblum

"Nie ulega wątpliwości, że Niemcy nie wykonaliby swego zadania z taką łatwością, tak szybko, bez pomocy żydowskiej policji."
Icchak Cukierman

Od tego spotkania minął już ponad miesiąc. Dzisiaj kolejne spotkanie Pani dr Karoliny Panz na zaproszenie Muzeum Tatrzańskiego w Muzeum Palace. Nikt nie prostuje tych słów, nikt nie reaguje, nikt nie wyraża oburzenia - zdumiewające.

Na końcu tego autorskiego spotkania z Panią doktor Karoliną Panz, głos zabrał starszy, dostojny Pan. Zwracając się do zgromadzonych powiedział: - Szanowni Państwo, szambo wybiło...brunatne szambo wybiło.

Tym szambem jesteśmy My, nasze dzieci i wnuki...

Opowiem Wam jak ginie moralność. Tak obojętnie, ginie moralność w Nas!

Sebastian Śmietana
Może Cię zainteresować
zobacz także
komentarze
szwagier25.01.2026, 15:31
@ Swok vel niemądry i nieskromny

Czytając twoje pierdoły zaraz czuje się potrzebę pójścia za potrzebą i nic nie jest w stanie tego zakłócić.
Niestety, takich jak ty "górali" ze Wzgórz Golan mamy w Polsce nadpopulację i to oni nam "zabrunatniają" kraj.
Swok25.01.2026, 12:30
Śwagier, ne i widzis, tak niekconcy napisołeś cosik, co pokozało prowde ło tobie - tobie siy syćko "wydaje", bo sufit - po nasymu powała, musiała siy tobie zawalić, rozum ci het przygnietło i juz je po nim - choć go ta musiało być telo, co kot napłakoł... Ne i teroz nie zdoles juz nicego zrozumieć. Zeby ci siy ino nie przestało wydawać, kie ci sie kce iść za potrzebom, bo bedzie brunatno, jako lubis, ale i smrodu w pierony:) Trzymoj się zdrowo i pochnonco, a i nojdź kogosi, fto ci jasno wytłumacy, ło cym cytos, cobyś wiedzioł, co łodpisać:))
szwagier24.01.2026, 20:12
@ Swok
Coś mi się wydaje, że pisać, po swojemu, uczył cię niejaki "mądry i skromny". "Pod sufitem", zdaje się, obaj macie tak samo w poprzek :).
Swok24.01.2026, 11:56
Śwagier (a po pańsku, jakoś siy podpisoł Szwagier), to było do pana Sebastiana Śmietany - nie docytołeś? Abo siy podpis, ześ świagier Śmietany, abo choć ftorosiyk woda po śm..., znacy siy kisielu, dlo pana Śmietany. A nolepiyj przemyj łocy zimnom wodom, przetryj cystym ryncniykiem i pocytoj w prowdziwyk źrodłak, jako to z tom brunatnom ideologiom było - fto bez tom brunatnom nienawiść zycie niewinnie traciył, a kogo łona łomamiyła i cy na tym dobrze wyseł - przybocys se niesławnego Wacusia Krzeptowskiego i jymu podobnyk, wstyd, ale troske ik było na tyj podhalańskiyj ziymi, a i widać ze i teroz niemało tu "brunatnyk nienawistników".
szwagier23.01.2026, 20:29
@ Swok czy ćwiok

Co ty opowiadasz? To oni wynaleźli "brunatny" kolor i wszystko co z nim a teraz wszystkich innych chcą na niego przemalować.
,,,22.01.2026, 17:22
Krzysztof Baliński

za: https://...

Prosze nie wklejać linków. Zasady komentowania - na dole strony. Moderator.
Swok21.01.2026, 21:30
Ne i widzicie Panie Śmietana, udało Wom sie to barz piyknie - pomogliście łodkryć jako to barz licni ludzie stela, z hyrnego Podhola sprzedali swojom moralność za brunatnom flage - niekrześcijański znak nienawiści. Brunatno farba zaloła im rozumy, myślom, ze w ik brunatnyk gardzielak wrzesconcyk z brunatnom nienawiściom ku inksyk jest siyła... Telo ino, ze nie pamiyntajom - duzo krowa mało mlyka daje, a tyn fto mieczym wojuje, łod miecza ginie...
Wektor21.01.2026, 18:20
@szuser

Jak długo zajęła ci ta analogia:), bo dyskusja trwa już sześć dni, a ty wyskakujesz jak Filip z konopi
z prawdą objawioną, o które nikt NIE WIE "przecie" :). Narodu Żydowskiego nie można włożyć do jednego worka,
tak, jak każdego innego narodu. Zawsze są pozytywy i negatywy. Problem polega na tym, że ten naród mieni się
wybranym, a jest tylko pierwszym z brzegu wykorzystanym narodem do dzieła Bożego. Ogarniasz, czy jesteś w tyle :).
Natomiast Judasz, to obraz zdrady i chciwości tego narodu, i z tym mi się kojarzy naród żydowski, naród wykorzystany.
Po prostu tak uważam i Jezus nie ma tu nic wspólnego z opisem socjologicznym Judasza. Ogarniasz, czy... :).

-------------------------------------------------

Ludzie pokroju szuser z wylęgu młodzi i walczący (ostatnie pokolenie), pokroju Urszuli Zielińskiej, złotej
ALGI polskiej polityki - Biedoty intelektualnej Polski :). Oczywiście nie zakładam, że to OSOBA starsza, bo to
by była tragedia :).

Analogia.

Urszula Zielińska - Złota ALGA polskiej polityki :). Niewątpliwe trzeba zauważyć, że tej Pani rozum się rozwinął :).
Jeżeli rewolucja wykreowała taką minister, i to nie jest ostatnie słowo, ostatnie ministerstwo, to oświecono-
uśmiechnięty elektorat ma przechlapane, tylko nadal o tym nie wie, ciekawe co się stanie, jak się DOWIE :).

TVNiet - Masz prawo wiedzieć, co my chcemy ci powiedzieć :).

Sprawę można rozwiązać PERHYDROLEM :), czyli OSTATECZNE ROZWIĄZANIE :), skojarzenia są jednoznaczne, tylko
lewackie środowisko mogło coś takiego wymyślić, a wystarczy posłuchać lub przeczytać opinie jakiegoś profesora
i zrozumieć, że to totalna głupota, ale czego można się spodziewać po środowisku, któremu rozum się jeszcze
nie rozwiną. Dzieciokracja, która chce wyeliminować dziadersów, wyeliminuje się sama z uśmiechem na twarzy :).
Karygoda :). Ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Lemingograd musi się zderzyć z rzeczywistością,
żeby zrozumieć (jeżeli tam jest jeszcze rozum), że świat (życie) nie jest zero jedynkowy i że tolerancja
nie jest tylko MOJSZA :). Najgorsze w całej sytuacji jest CZAS, którego polska nie ma, w ramach operacji
specjalnej prowadzonej przez Rosję i jako społeczeństwo brniemy w PRZEPAŚĆ, z plecakiem popełnionych GŁUPOT
zaniechania: transport, energetyka, zbrojeniówka, w ramach poprawnych stosunków Polsko-Niemieckich-Rosyjskich.
Jeżeli ktoś dotychczas nie wiedział czym jest LEMINGOGRAD, to może to obserwować na własne oczy. I nie musi
prosić kolegi, koleżanki, żeby go uszczypnął(a), żeby się upewnić czy to prawda co WIDZI :).
Żartowniś21.01.2026, 18:00
Dobrze Sebastianie, że prostujesz te antypolskie istoty, które na każdym kroku zioną jadem nienawiści wobec Polaków. To, że żydzi w większości nienawidzą Polaków to rozumiem, bo są nam obcy kulturowo i nastawieni by na nas żerować. Ale jak widać wielu jest z naszego rodu, a jednak mają poglądy antypolskie i dla takich powinien być jedyny możliwy los, los zdrajcy.
mądry i skromny21.01.2026, 16:08
No i tak se myślę- gdzie wy sie biydoki przed tymi Żydami skryjecie?
szuser21.01.2026, 14:42
Do Wektora
..."Obraz Judasza to obraz całego narodu żydowskiego i tak to zapamiętam.."
Biedny człowieku, ale obrazu Jezusa Nazarejskiego prawdziwego Żyda, to ty nie zapamiętasz!"
Lotny21.01.2026, 07:09
Jeżeli Sebastian Śmietana - propagator działalności antysemity Józefa Kurasia ?Ognia? recenzuje spotkanie dotyczące wyeliminowania i eksterminacji osób cywilnych ? Polaków pochodzenia żydowskiego z Nowego Targu i okolic to zakrawa na farsę.
Z jego relacji wynika, że Pani dr Karolina Panz - nie za bardzo zna się na poruszanym przez nią zagadnieniu a dalsza narracja to popis dyletanctwa.
Ktoś po wieloletnich badaniach odważył się napisać prawdę i pan Sebastian znieruchomiał ? W tej gazecie piszecie co chcecie, wielbicie antysemitów i morderców niewinnych cywili. Człowiek o poglądach antysemickich nie powinien recenzować wydarzeń dotyczących upamiętnienia krzywdy jakiej doznali Żydzi na Podhalu. Kompromitacja.
sikierka20.01.2026, 10:21
Przegląd od AI - Sebastian Śmietana z Nowego Targu - podziwiam....
to postać znana lokalnie na Podhalu, aktywna w mediach społecznościowych i na portalach typu Podhale24.pl jako komentator społeczno-polityczny, często wyrażający mocne, kontrowersyjne opinie na tematy historyczne i współczesne, np. odnośnie moralności, historii Podhala czy kwestii niemieckich reparacji wojennych. Jest kojarzony z patriotycznymi i narodowymi poglądami, ale też z konkretnymi działaniami, takimi jak inicjatywy przeciwko obostrzeniom pandemicznym czy wspieranie interesów regionu.
Kluczowe informacje o Sebastianie Śmietanie:

Aktywność: Głośny w mediach lokalnych, zwłaszcza Podhale24.pl i NowyTarg24.tv.
Pog/dglądy: Skrajnie prawicowe, narodowe, często krytyczne wobec współczesnej polityki i interpretacji historii.
Działalność: Angażuje się w pisanie listów otwartych do władz lokalnych, komentuje ważne wydarzenia historyczne (jak rocznica założyciela Konfederacji Tatrzańskiej) i społeczne (np. protesty anty-covidowe).

Podsumowując, jest to postać medialna o wyraźnych poglądach, która zabiera głos w ważnych dla regionu kwestiach, budząc przy tym mieszane reakcje.
IKON20.01.2026, 09:01
Do Ciekawe:
Kiedy brakuje argumentów lub chcecie przemilczeć niewygodne fakty właśnie tak załatwiacie swoje sprawy. Mistrzowie propagandy w ucieczce przed prawdą.

Polacy, którzy przeciwstawiają się waszemu zakłamaniu, to albo antysemici, albo jak teraz naziści czystej krwi. Czego wy jeszcze nie wymyślicie, żeby przykryć wasze winy i chęć zysku - obłudnicy.
Polacy zachowali się jak trzeba w czasie II wojny światowej i nie mają się czego wstydzić. Sporo powiedziała na ten temat Hannah Arendt - Żydówka, lub obecnie Norman Finkelstein, Żyd który pisał o Przedsiębiorstwie Holocaust i został usunięty za to z uczelni. Z resztą nie on jeden sprzeciwiający się kłamstwu. Niektórzy byli znajdowani martwi. Sporo opowiadał o waszym zachowaniu Bolesław Szenicer, któremu naczelny rabin Polski nakazał milczeć.
Taki jest wasz poziom dyskusji, jak nie dacie rady wyśmiać faktów. Z resztą to jak cenicie sobie prawdę pokazała ekshumacja w Jedwabnem, kiedy naciskaliście by ją zakończyć, kiedy zaczęto wydobywać łuski niemieckie z jamy. Przecież Wasza narracja musi się zgadzać... Ustawa 447 musi emanować.
Żegnam
Wektor19.01.2026, 23:39
@Ciekawe

Obraziłeś mnie *** co prawda naokoło (zresztą nie tylko mnie), moderator to puścił, mając zapewne
na uwadze, że to się tak nie skończy :), albo przeciwnie, niczego nie świadomy, puścił ten tekst :).

Podobno lewica jest "nowoczesna", a wy jesteście po prostu zacofani, pozbawieni zdrowego rozsądku. Jak można
zabijać i wmawiać całemu narodowi, że to w drodze rozsądku, ba, oszczędności, które z tego wynikają. Kogo macie
zamiar zabić w drodze oszczędności w przyszłości, emerytów, niepełnosprawnych a może oponentów politycznych,
którzy nie rozumieją zmian PROLETARIATU.

Zawsze zabieracie głos przeciw Polsce, lewactwo to coś nienaturalnego jakby wylęgło się z d***, potrafi mordować
swój własny naród w imię ideologi. To takie zboczenie intelektualne, które zabija hurtowo.

----------------------------------------

Nienawiść, która zawsze zaślepia, popychała w latach 1918?1933 niemieckich polityków wszystkich opcji
do szukania współpracy z totalitarnym państwem bolszewickim (sowieckim), aby wspólnie "wykończyć Polskę".
Nie tylko uwiarygadniano w ten sposób ludobójczy reżim, ale i przyzwyczajano niemiecką opinię publiczną
do tego, że totalitaryzm może i ma na koncie jakieś zbrodnie, ale w końcu nie jest taki zły, skoro pomoże
usunąć raz na zawsze "polską przeszkodę".

W tym sensie można powiedzieć, że drogę Hitlera do władzy, przygotowywali demokratyczni politycy niemieccy,
układając się z bolszewickimi zbrodniarzami w Rapallo (1922) i w Berlinie (1926). Tak się składa, że po
stronie niemieckiej byli to szefowie dyplomacji wywodzący się z LIBERALNYCH ugrupowań (Walther Rathenau
oraz Gustav Stresemann), a jeden z nich (Stresemann) został nawet laureatem pokojowej Nagrody Nobla.

Warto odnotować.

Nagroda im. Rathenaua dla Tuska. Donald Tusk został wyróżniony za zasługi na rzecz pogłębienia integracji
europejskiej podczas przewodnictwa Polski w UE i zasługi na rzecz polsko-niemieckiego pojednania. I przyjął
ją bez chwili refleksji, chociaż jest z wykształcenia historykiem. Dramat :).

LEWACTWO(komun=izm) i FASZYZM(naz=izm), TO INACZEJ, NA NOWO SPŁODZONY FASZYZM DO KWADRATU. Ale dla niepoznaki,
nazywa się ANTIFA. Zresztą, nieważne jak się nazywa, jest zakamuflowana, i działa pod fałszywą flagą.

Pamiętajcie o tym całe życie, ponieważ lewactwo na każdym kroku, kiedy nie ma racji, zarzuca wszystkim, że są
faszystami i antysemitami. Ta socjologia stosowana na zachodzie sprawdziła się, ponieważ ludzie stracili wiarę.
Nie potrafili się przeciwstawić nowomowie, która wtargnęła w ich życie codzienne z dnia na dzień. Każdy, kto był
na zachodzie od 3 do 5 lat, doskonale to rozumie, wystarczy popatrzeć, co się dzieje na "zachodzie".

O tuż, oni nie potrafią nic dać w zamian. Wolność, tolerancja, równouprawnienie, to słowa wytrychy, które mają nam
namieszać w głowie, aby łyknąć ideologię LGBT+@. Ludzie, którzy przeżyli tę ideologię na własnej skórze w Polsce,
(socjalizm z ludzką twarzą) nie dadzą się ściemnić ponownie. Chodzi o młodzież, która jest podatna na takie nowalijki,
jak LEWACTWO. Lewactwo nie zasługuje na nic innego jak POGARDA. W Katyniu i nie tylko leżą wasze ofiary.
Macie ochotę mordować dalej???

I na koniec jeszcze raz:
Dożyliśmy czasów, kiedy komuniści i zdrajcy Polski uczą nas demokracji i patriotyzmu, aktywiści LGBT tolerancji,
ateiści wiary, a stacja TVN obiektywnego myślenia. A żeby było śmieszniej, to żyjemy w czasach, w których pedały
rowerowe nakręcają (nakreślają) nam nową trasę ideologiczną, w którą mamy uwierzyć. Śmiech na sali:).

Jeżeli twój wróg krzyczy, że coś robisz nie tak... wszystko robisz prawidłowo:).

Wektor, nie sposób ocenić cudzej wrażliwości. Reaguję teraz, bo użyty przez Pana epitet - nawet dla mnie był za mocny. Moderator.
nieciekawe19.01.2026, 17:49
@ Ciekawe
Nie myl Auschwitz z Birkenau.
Krzyż nie "zabijał". Na obozowym żwirowisku ginęli wszyscy zarówno księza katoliccy jak i nieliczni Żydzi. To raczej chanukija jest związana ze zbrodnią (trzy linijki).
oj, durny ty, durny19.01.2026, 17:42
@ niemądry i nieskromny
Czy ty naprawdę nie rozumiesz, że chodzi tu o oskarżenie Polaków o współudział na równi z Niemcami Żydów w Polsce. Właśnie przeniesienia jak w twoim przykładzie, odpowiedzialności z jednostkowego przypadku na cały naród.
Tego nie pojmujesz?
Na końcu zostaniemy okradzeni, a jakże. Już to się dzieje.

Matka Boska w stosunku do ciebie jest już "bezsilna". :)
Ciekawe19.01.2026, 16:59
Gratulacje zazwyczaj są... wielkie, szczere... Tu trochę inaczej, ale jednak: Panie Sebastianie Śmietana, pożałowania godne gratulacje (pożałowania godne, bo jakie "osiągnięcie" takie "gratulacje")! Dzięki Pańskiej publikacji obrazującej Pana postawę i Pana poglądy osiągnął Pan "sukces" - ujawnili się kolejni "czystej krwi" Polacy (tacy jak Wektor, IKON, Bóg zapłać autorowi tego tekstu, Polak w Polsce GOSPODARZEM! i inni), którzy okazują się być "miszczami" w naginaniu historycznych faktów do głaszczących ich przerośnięte szowinistyczne ego własnych teoryjek i tez. To jeszcze nie wszystko - komentujący tu, zwolennicy Pana publikacji i postawy, są PODWÓJNYMI "MISZCZAMI" - to drugie "miszczostfo" jest jeszcze bardziej godne "godnych pożałowania gratulacji" - cóż za przenikliwość w rasowej klasyfikacji ludzi - zaklasyfikować kogoś jako Żyda na podstawie jego wpisu w komentarzu, który nie pasuje do jedynie słusznych, czysto polskich tez, toż to "osiągnięcie", którego nie powstydziliby się "inżynierowie od czystości rasowej" z niechlubnej XX - wiecznej przeszłości.
mądry i skromny19.01.2026, 12:04
Jeżeli jakiś Polak zrobi coś złego to jest to tylko jego wina ale najpierw trzeba udowodnić czy na pewno to zrobił i czy to w ogóle był Polakiem [bo prawie na pewno nie był] a jeżeli jakiś Żyd zostanie oskarżony [oczerniony] to automatycznie jest winny i wszyscy Żydzi są źli i można ich mordować, okradać- Matko Bosko [częstochowsko-ludźmiersko a nie żadna żydowska] daj mi to zrozumieć!!!
IKON19.01.2026, 11:45
Do Ciekawe:
Nauka historii się kłania, przez duże N. W Auschwitz ginęli głównie Polacy, w Birkenau Żydzi.
Odnośnie statystyk - Żydzi ginęli w większości w obozach koncentracyjnych.
Polacy wszędzie - również na polu bitwy!
Liczba żydowskich ofiar Holocaustu z całej Europy to według Was około 6 milionów. To jest zagłada... tragedia, metafizyka.
Liczba polskich ofiar na obszarze Polski - w trakcie i jeszcze po zakończeniu II wojny światowej to ponad 6 milionów ofiar. Co czwarty Polak poniósł śmierć - i to jest dla takich ludzi jak doktor Engelking szerzących rasizm i antypolonizm - zwykła - śmierć jak śmierć.

Macie wysublimowane poczucie humoru...
Ciekawe19.01.2026, 11:13
"(...) W ciągu niespełna 5 lat istnienia w Auschwitz zginęło jak szacują historycy ok 1,1 miliona ludzi. Wśród nich większość, czyli około 1 mln stanowili Żydzi. Drugą pod względem liczebnym grupą byli Polacy około 70 tys., trzecią Romowie i Sinti ? około 21 tys. Ponadto zginęło w obozie około 14 tys. sowieckich jeńców wojennych i ok. 12 tys. więźniów innych narodowości (m.in. Czesi, Białorusini, Jugosłowianie, Francuzi, Niemcy i Austriacy)." (źródło strona internetowa auschwitz.org) Pani czy Panie o nicku "Polak w Polsce GOSPODARZEM!", proszę nie dopasowywać danych historycznych pod swoje, wątpliwe pod względem wiarygodności, za to pełne uprzedzeń "tezy" i proszę DOKŁADNIE sprawdzić, jak wyglądała skomplikowana historia krzyża i klasztoru karmelitanek na terenie obozu w Auschwitz... jeśli oczywiście zdoła Pan/Pani przebrnąć ze zrozumieniem przez teksty znacznie dłuższe, niż trzy linijki komentarza wystukanego na smartfonie.
szuser19.01.2026, 10:40
Kto to jest Sebastian Śmietana?
IKON19.01.2026, 08:00
Waszego zakłamania i dwulicowości nie da się zrozumieć.
Mówicie "Nigdy więcej wojny, nigdy więcej nazizmu, nigdy więcej zbrodni na Żydach!" a sami w tym czasie dopuszczacie się ludobójstwa na bezbronnych Palestyńczykach.
Macie pretensję do wszystkich, tylko nie do siebie.

"Kiedy oni [Żydzi ortodoksyjni] pytają mnie czy nie mógłbym dać pieniędzy dla ratowania Żydów w Europie, ja mówię nie i jeszcze raz nie! Ważniejsze są sprawy Palestyny niż wykup Żydów z diaspory. Dla mnie jedna krowa w Palestynie jest więcej warta niż wszyscy Żydzi w Polsce!"
18 lutego 1943 Izaak Greenbaum, szef Komitetu Ratunkowego Agencji Żydowskiej, w przemówieniu w Radzie Syjonistycznej. Minister Spraw Wewnętrznych w pierwszym rządzie Izraela.

Tyle byli warci Żydzi dla elity żydowskiej. A Wy wciąż pytacie, gdzie byli Polacy w okupowanym przez nich kraju - wykrwawieni, mordowani. Po wojnie tropieni jeszcze Ci, którym udało się przeżyć wojnę - przez komunistyczny aparat bezpieki, którym kierowała liczna nadreprezentacja Żydów.

"Prawda was wyzwoli."
Ciekawe18.01.2026, 21:57
Tak: Jezus był Żydem, Judasz był Żydem, było i jest jeszcze wielu innych Żydów.
Nie IKON: Tobie NIC nie chcę powiedzieć, bo to daremny trud - warto mówić do kogoś, kto rozumie, stara się zrozumieć, to co słyszy, nawet jak się z tym nie zgadza i nie przekręca wypowiedzi innych. Do tego jest potrzebny rozum i dobra wola. W innym przypadku, jak w Twoim, wszelkie słowa trafiają w próżnię. Bądź zdrów.
Polak w Polsce GOSPODARZEM !18.01.2026, 21:40
Świece chanukowe chcą palić w POLSKIM SEJMIE, a KAZALI USUNĄC KRZYŻE Z OBOZU W AUSCHWITZ, gdzie ginęli głównie Polacy ! W imię czego ?!
IKON18.01.2026, 20:00
Do Ciekawe:
Chcesz przez to powiedzieć, że Bóg umiłował Was do tego, żebyście mogli bezkarnie mordować inne narody?

Judasz też był Żydem.
Ciekawe18.01.2026, 18:13
Papież Jan Paweł II (podobno UMIŁOWANY i nazywany WIELKIM na Podhalu) powiedział: "Antysemityzm jest grzechem przeciwko Bogu i ludzkości." (Źródło: Dzieła zebrane. Tom XIV. Homilie i przemówienia okolicznościowe, Kraków 2010.) Komentujący/a o nicku " Bóg zapłać autorowi tego tekstu" - TEGO SAMEGO Boga, którego Syn Jezus - Żyd narodził się z matki Maryji - Żydówki, masz na myśli i używasz w nicku??? Piszę "na myśli", co, sądząc po Twoich wpisach, nie jest tożsame z refleksją ani rozumem.
Bóg zapłać autorowi tego tekstu18.01.2026, 17:35
WYGRZMIAŁO!!!
Dziękuję Panie Sebastianie za odwagę i za uświadomienie ludzi, jak to wygląda naprawdę z tymi, dla których wszyscy wkoło są jak zwierzęta w ludzkiej skórze.
Przykład ich zachowania obserwujemy na Bliskim Wschodzie, gdzie
bezkarnie głodzą, znęcają się i mordują palestyńskie dzieci! W imię wyimaginowanej wyższości ? Może porozmawiajmy o Gazie, o tym, co tam się dzieje, jak traktuje się ludność Palestyńską ?!


Dziwi mnie tylko jeden komentarz, kim tak naprawdę jest jego autor i komu służy ?
Nowotarżanka18.01.2026, 14:35
Do wektor - to błąd bez większego znaczenia, istota tematu jest ważna, to nie lekcja ortografii, proszę wziąć udział w dyktandzie polskim
Jan18.01.2026, 11:00
Bardzo mi się podoba, że ciągle mówi się o tym jak ginęli żydzi, ale zapomina się o wszystkich innych dookoła - katolikach, ateistach itp. Dzisiaj antysemityzm to hasło do wyciągania pieniędzy i do mordowania Palestyńczyków.
NVT18.01.2026, 06:54
Gdyby Żydzi zrozumieli istotę karmy, przyczynowości zdarzeń w życiu, nie było by problemu. W tedy kamienice nie były by sęsem ich życia!! Świat w którym żyjemy, musi być w równowadze, by nadal był miejscem do życia każdego a nie wybranego.
Wektor17.01.2026, 23:53
@Wiedźma

"Ani bym palcem nie kiwnął (a nie kiwną)"

Kiwną - Słownik
1. wykonać ruch na przemian w dwóch przeciwnych kierunkach; machnąć; 2. przywołać kogoś ruchem ręki, palca, głowy.
---------------------------------------------------------------------------
Kiwnąć - Słownik
1. wykonywać ruchy czymś raz w jedną, raz w drugą stronę? ? 2. pot. ?oszukiwać kogoś?
3. ?w grze w piłkę nożną: zręcznie prowadząc piłkę, omijać innych
---------------------------------------------------------------------------
Kiwnął - Słownik
kiwnął. dopuszczalne w grach.

Chciała wiedźma zabłysnąć jak jarzeniówka, a zgasła jak knot od świecy :D.
---------------------------------------------------------------------------

Do Pana Sebastiana Śmietany

Korzystając z okazji, chciałem podziękować Panie Sebastianie za ten artykuł i wyrazić podziw za odwagę.
Mógłbym się nad tym rozwodzić dłużej, ale nie czas i miejsce na tego typu rozważania. Czołem wielkiej Polsce.
Ynka17.01.2026, 22:34
Bardzo dobry tekst. Czas się obudzić Polacy! Dość już zakłamywania historii.
Wiedźma17.01.2026, 21:40
Ani bym palcem nie kiwnął ( a nie kiwną) widać że młody i niedouczony, historia to banał?
przyglądam się temu dłuższy czas17.01.2026, 21:05
Pani Panc nie jest żadnym historykiem. Nie potrafi nawet poprawnie i w całości przepisywać dokumentów historycznych.
Latać po świecie za nasze pieniądze to turystyka a nie praca historyka.
Tygodnik "Do Rzeczy" nr 50, 8-14 grudnia 2025, obszernie opisuje " nową szkołę historii holokaustu" - "inżynierowie antypolskiej narracji".
O niejakiej Karolinie Panc też niebawem ukaże się tam artykuł.

Prof. Stanisława Trebunia Staszel w Nowy Targu przedstawiła Karolinę Panc jako "Polkę i katoliczkę", od siebie powiem, że nie wierzę w ani jedno ani drugie.
Zgadzam się z panem Sebastianem Śmietaną,
tyle, że jato widzę w następujący sposób: Jesteśmy zbyt bierni na to co wyprawiają Żydzi i tak jak przed wiekami nie przewidywaliśmy tego jakim będą zagrożeniem, zewsząd wyganiani, tak samo dzisiaj nie reagujemy na to co wyprawiają, a pozwalają sobie na coraz więcej.
Jaki będzie tego finał? ano nie inny - możemy zostać "Palestyńczykami"
Apelowanie o moralność to strata czasu.
Rynek17.01.2026, 21:03
Panie Śmietana ,albo pana tam nie było albo żeś pan kompletnie nic nie zrozumiał.Jak zwykle ma pan taką historię ktora pani najbardziej pasuje.Naprodukował się pan cytują lepszych i marnych autorów ale dalej nie wiem dlaczego do końca wojny w Nowym Targu nie przerwał żaden Żyd.
IKON17.01.2026, 20:49
Takich relacji zbrodni żydowskich popełnionych na własnym narodzie możemy znaleźć tysiące. Dlaczego nikt nie bada tego tematu, tylko nieudolnie próbuje zakrzyczeć prawdę i przypisać zbrodnie całemu narodowi polskiemu, pomijając fakt, że były to incydentalne zdarzenia popełniane przez nas przeważnie wśród marginesu społecznego. Naród żydowski zapomina już o roli jaką odegrali Niemcy? No tak..naziści, nie Niemcy.
U Żydów było wręcz odwrotnie - elity żydowskie poszły na współpracę z Niemcami dając się im zwieść. Każdy kto będzie próbował opisać ten problem opierając się na relacjach ocalałych Żydów - zostanie okrzyknięty przez żyjącą społeczność żydowską antysemitą. Nawet Żydzi, którzy opisują te problemy są nazywani antysemitami :)

Jak wspomina znajoma Pani Karoliny Panz, Pani Barbara Engelking -

Dla Polaków śmierć to była kwestia biologiczna, naturalna, śmierć jak śmierć. Dla Żydów to była tragedia, dramatyczne doświadczenie, metafizyka

Rasizm i antypolonizm nie istnieje... śmierć jak śmierć...
kontemplacja17.01.2026, 20:41
Zadziwia zainteresowanie Muzeum Tatrzańskiego tą książką, nie widzę związku. Cały rok nie słyszałem by zorganizowało co związanego z polską historią (to nie to samo_).
\"prawda jest najbardziej nieprawdopodobna\"17.01.2026, 20:28
A ten "starszy dostojny pan" to był działacz syjonistyczny? bo obecna żydowska rzeczywistość by to potwierdzała.
ktoś z hotelu Polskiego17.01.2026, 20:25
@ niemądry i nieskromny
Taki przygłupiasty fanatyk jak ty.
Ciekawe17.01.2026, 18:53
Ciekawe kiedy zostaną nam oznajmione kolejne "rewelacje historyczne" przez ludzi o podobnym podejściu do skomplikowanych, bo nigdy nie czarno-białych wydarzeń historycznych, a jednak rzutujących na teraźniejszość, jak pani dr Ewa Kurek i ewidentny admirator "historii a la dr E. Kurek" (jedynej słusznej i prawdziwej???), pan S. Śmietana? Czy gdzieś za rogiem Państwa jednowymiarowej (czytaj bezkrytycznie wielbiącej wielkość i wielkoduszność Polaków) świadomości czai się już jakaś "teoria" o Żydach - twórcach niemieckich obozów zagłady i Żydach, którzy wraz z Hitlerem i jego "inżynierami czystości rasy" postanowili dokonać wyniszczenia całego narodu żydowskiego??? Dobrze Pan to ujął Panie Śmietana - właśnie tak, jak Pan pokazał swoim tekstem, przywołując panią dr E. Kurek, umiera w ludziach moralność... tak właśnie zachęca się ludzi do odwracania głowy, gdy drugiemu, innemu dzieje się krzywda, a potem... trzeba stworzyć teorię, że przecież my NIC nie zrobiliśmy, my TYLKO byliśmy świadkami... Dziękuję Panu, Panie Morawa za słowa PRAWDY w Pana komentarzu.
mądry i skromny17.01.2026, 15:11
Artykuł godny Podhala24- a tak przy okazji- kto zakapował rodzinę Ulmów?- kosmita?
A17.01.2026, 14:17
Jest wolność słowa, każdy może pleść, pisać, "odkrywać", powielać co chce. Erich von Däniken że Ziemię zasiedlali kosmici, Janusz Bieszka że Słowianie tworzyli starożytne imperium, Arnold Mostowicz że Bóg Żydów i cały judaizm (Jezus też) pochodzi od kosmitów, czy Ewa Kurek wyznawczyni ?Protokołów mędrców Syjonu? antysemickiego tekstu propagandowego, sfabrykowanego przez carskie służby specjalne (Ochranę) na początku XX wieku. który fałszywie opisuje rzekomy plan opanowania świata przez Żydów poprzez kontrolę nad gospodarką, mediami i polityką. (Ruski umieją w zamęt i podburzanie grać.) Ok, każdy może wierzyć w co chce i na ile mu intelekt pozwala. Sęk w tym Panie Śmietana, że za teoriami Denikena, Mostowicza czy Bieszka nie idzie podłość, pożoga, gwałt, płacz i śmierć, tak jak za teoriami pani Kurek czy Pana. Śmierć, tysiące śmierci, miliony śmierci. Niewinnych ludzi, zgotowane przez urojone, zakompleksione umysły. Przez czyste zło. Więc czego jeszcze pan nie rozumie powielając brednie historyczne?
Bóg zapłać autorowi tego tekstu17.01.2026, 12:29
Dziękuję Panie Sebastianie, za odwagę obrony prawdy !!!
Jan17.01.2026, 11:28
A teraz dla równowagi poproszę Pana o równie mądrą i udokumentowaną wypowiedż na temat wkładu narodu żydowskiego w rozwój cywilizacyjno- kulturowy i wolnościwy Polski, wtedy uwierzę ,że nie jest Pan jednostronny (antysemicki) w swoich rozważaniach.
Abrakadabra17.01.2026, 09:04
Te spotkania to takie bajeczki dla wąskiego grona, posiedzą , pogadają i nic z tego nie wynika , no ale skoro to lubią to przeca nic złego
Piotrriviere17.01.2026, 08:45
Panie Sebastianie, jeżeli nie rozumie Pan czym jest antysemityzm, to polecam raz jeszcze wnikliwie wczytać się w swój własne tekst. Przytaczanie opinii innej antysemitki dr Ewy Kurek i przedstawianie jej jako eksperta jest zwyczajnie obrzydliwe. Pańskie rozumienie historii jest na poziomie ucznia liceum - jeszcze w początkach XIX wieku zdecydowana większość ludności chłopskiej stanowiącej 80% populacji naszego kraju nie miała żadnej świadomości narodowej, a w XI wieku handel niewolnikami był powszechny w całej Europie i zajmowali się nim również polscy książęta i królowie. Aż dziw, że się Pan nie odwołał do Protokołu mędrców Syjonu!
Górale obudzcie sie17.01.2026, 08:40
Dzisiaj piszac taki tekst wychodzi sie na złego antysemitę. Przed pierwszą wojna, w okresie międzywojennym Polacy popierali się w działach obrony polskości. Dzisiaj mamy PiS broniący "starszych braci w wierze" bo na czele są ci bracia
Tadeusz Morawa syn żołnierza 1 PSP AK17.01.2026, 08:19
W wielu rzeczach zgadzam się z Panem Sebastian Śmietaną, a w wielu nie. Dlaczego w swoim artykule szanowny Pan nic nie wspomniał o Dawidzie Grazgrinie, o Ludwiku Hercu, o Leonie Linderbegerze o ciężarnej Rucie Jachimen. O tym tez była mowa na promocji książki dr Karoliny Panz. Czyli o Polakach pochodzenia żydowskiego, którzy przeszli niemieckie obozy koncentracyjne i zostali zamordowani przez Józefa Kurasia Ognia i jego ludzi.
Wektor17.01.2026, 00:05
Nareszcie. Tylko dlaczego tak późno? Dlaczego dopiero teraz czytelnicy czytają o tym na
Podhale24? Kiedyś myślałem, żeby o tym napisać trochę inaczej, ale po zastanowieniu, doszedłem do wniosku,
że to nie przejdzie, że moderator tego nie puści (ze względu na temat), ale najwyraźniej się myliłem.

Ten tekst powinien być umieszczany na P24, przy każdej próbie obrażania Polskiego narodu, przez społeczność
żydowską w Polsce, lub akolitów tej grupy wzajemnej adoracji. Tylko wtedy, można mieć nadzieje, że społeczeństwo,
zwłaszcza, to młode, będzie umiało na ten temat dyskutować we własnym środowisku, w przeciwnym razie będziemy
skazani na narrację, ludzi wrogo nastawionych do Polski.
---------------------------------------------------------------------------
Kiedyś przy innej okazji napisałem.

Wektor 19:50, 22 marzec 2023

Wy żydzi nienawiść i antypolskiść do Polaków wsysaliście wraz z mlekiem matki, cieszcie się, że macie swoje
państwo, gdyby Anders wydał wyroki śmierci za dezercje dla żołnierzy polskich pochodzenia żydowskiego, i był
konsekwentny, to państwa żydowskiego by nie było, mam rozumieć, że to takie podziękowanie przez diasporę
żydowską za wspaniałomyślność Andersa. W czasach, gdy w Europie trwało średniowiecze, do wydarzeń przed drugą
wojną światową, nigdzie nie byliście tak bezpieczni, jak w Polsce. Najwięcej sprawiedliwych wśród narodów świata
jest w Polsce, a wy bez przerwy sr*** na ten naród. Gdyby się wam przydarzył drugi Hitler albo jakiś Ajatollah
ani bym palcem nie kiwną, aby was ratować. Obraz Judasza to obraz całego narodu żydowskiego i tak to zapamiętam.

Proszę sobie poszukać.
Stanisław Skalski opowiada o wstrząsających okolicznościach śledztwa
w "pałacu Różańskiego" - "Dla mnie to nie byli ludzie".
Stasiu16.01.2026, 23:10
Brawo za prawdę której należy bronić. Proszę przeczytajcie do końca..
Piotrek16.01.2026, 23:00
Panie Sebastianie muszę powiedzieć że całkowicie się z Panem zgadzam.
Może Cię zainteresować
Zobacz pełną wersję podhale24.pl